att välja tapeter

Hej, hur mår ni? Jag är två pass in i min nattvecka och sitter vid köksbordet och tänker på tapeter. Jag skulle så gärna vilja tapetsera min hall. Men det är svårt att välja. Det finns många vackra tapeter, men det finns fler saker än skönhet att ta hänsyn till. 

Så som varför jag tycker att just den här eller den där tapeten är fin. Om det är för att jag sett den hos någon annan, är chansen stor att många andra gjort det. Och då kommer dom att tänka när dom ser min tapet och känner igen den: ”Jaså jaha, hon är en sån. En sån som inte ens kan välja vad hon ska ha på väggarna själv. Vid närmare eftertanke så hade jag det på känn.”

En annan risk med att välja en tapet jag sett hos någon annan är att det är en trend, och att mina intensiva positiva känslor för tapeten kan släckas på samma sätt som dom tändes, likt ett rus, utan förvarning och plötsligt. 

Kvar blir jag då med en tapet jag inte längre tycker om och som påminner mig om min jagsvaghet. Och än värre blir det eftersom jag uppenbarligen kunde räkna ut och förutse hur det skulle spela ut sig. Kanske hade det varit lättare att förlåta om jag plötsligt en dag överrumplades av insikten – ”suck, vilken tröttsam tapet och vilket än mer tröttsam person som valt den. Men jag visste ju inte bättre!” Men jag vet, alltså är jag helt och fullständigt förbjuden att välja en tapet som påminner mig om någon annan. 

Men det är mycket svårare än vad man tror att välja saker helt själv. Att plocka bort den sociala aspekten av estetik känns nästan omöjligt. Att tycka att något är vackert är att associera, oftast till någon annan man gärna vill vara lite mer som. Är det ett så allvarligt brott att vilja vara mer som någon annan och lite mindre som mig själv?

Så alltså måste jag välja en tapet som påminner mig om något. Och om den strängt förbjudet inte får påminna mig om någon annan, så får det väl bli en tapet som påminner mig om mig själv.

Att välja en tapet som påminner mig om min barndoms somrar är både högstatus och säkert en ganska stabil idé. Alltså som i en stabilt positiv association. Inte för att min barndom var särskilt lycklig, men den var inte heller särskilt olycklig. Kanske är det samma sak som att den var lycklig. Jag minns det som att det var bra väder.

Tänk er när folk kommer hit och dom utbrister, “Vilken tapet!”. Då kan jag svara, “Den påminner mig om min barndoms somrar. På Öland, i Byxelkrok, hade min mormor och morfar ett hus och längst ut på gaveln fanns ett sovrum där min mamma låtit sätta upp en tapet. Den var småblommig och otroligt tät. Det kändes som att vara tätt omsluten av en sommarstorm. Och! På baksidan till huset där jag växte upp, där växte också en gigantisk kaprifol. Jag minns än idag hur det doftade om kvällarna.” Och då skulle dom svara: “Ett så otroligt avslappnat och autentiskt val du gjort. Blommiga tapeter har förstås varit inne ett bra tag nu, men vi tror på dig och på att din unika berättelse är helt äkta och sann.”

“Tusen, tusen, tusen tack” skulle jag svara. 

*

Läs också:

12 reaktioner till “att välja tapeter

  1. Åh vilka tapeter är på tapeten då? Har tänkt tapetsera om och om jag väljer en du kanske tänkt lite på så kan jag ju säga att jag fick upp ögonen för den när en poet och författare nämnde den. Låter som en bra beskrivning för mig!

    Gilla

    1. jag vill inte framstå som ohjälpsam som aldrig svarar på sånt här, hur smickrad jag än blir av frågan, men jag är inte så intresserad av att ge tips. dels är jag av ideologiska själ emot konsumtion och reklam, och vill alltså inte bidra till att saker köps. Och för mig är nästan allting roligare att skriva om, än specifika produkter med köplänkar. Jag föreställer mig, att det skulle bli en helt annan text om tapeter om inlägget slutade med en länk. jag mår typ lite dåligt av att tänka på det. det skulle kännas så otroligt dåligt, alltså typ som att hälla skräp på en sandstrand eller ge en cigg till ett barn. och är det inte roligare om alla får föreställa sig vilken tapet det är? antagligen ser den lite olika ut hos er allihop, är inte det lite kul?

      jag fattar att jag framstår som ofattbart snobbig och pretentiös nu, och att jag överdriver hur stor påverkan en köplänk skulle ha på mina egna texter och på dig. men nu är det ju jag som skriver den här bloggen och för att det ska vara kul så måste jag liksom ta det på allvar. återigen (som vi pratade om i inlägget om samvete och moral), jag måste handla som om det jag gör spelar någon roll. och, så är jag precis så snobbig och pretentiös som jag verkar. det är liksom min personlighet.

      Och nu kommer jag göra något ännu mer irriterande, jag lovar att det blir första och sista gången (antagligen inte, men det är avskyvärt). jag kommer att kommentera min egen text: just den här texten handlade ju lite grann om att man blir lite bränd i hjärnan av att se hur alla andra inreder sina hem, för då bli allt man själv gör en kopia eller, man måste iallafall fundera på om en val är en kopia eller inte. så det skulle ju kännas ännu mer bakvänt än vanligt att berätta för dig vilken tapet jag väljer, och därmed sabba ännu en tapet för dig.

      Gillad av 2 personer

      1. Förstår helt! Jag skrev kommentaren med större glimt i ögat än vad som kanske framkom. Inte alls någon tanke på länk eller så. Två andra väggar i huset har jag tillslut målat ett motiv på själv, så blir det säkert i hallen också. För otålig och snål för tapet. Dessutom är de snyggaste ofta av papper och blir som att skära i blött hushållspapper när de förlimmas.

        Gilla

  2. Vad vill du ha mer av i ditt liv?
    Vad vill du bli mött av när du kommer hem efter ett långt arbetspass?

    Jag tror att jag skulle vilja ha fåglar. En lagom harmonisk tapet med fåglar! Av så många anledningar!

    Gilla

  3. Hahaha, så jävla bra och roligt skrivet! Och så sant, känner igen min egen tankegång om alla beslut kring ytligheter jag tagit. Folk som har det i sig att ha en egen stil på ett oneurotiskt sätt måste vara från en annan planet

    Gilla

    1. jag tänker typ att det är det som är att skapa konst. alltså att hitta inspiration inuti sig själv, istället för att bara kopiera något man redan sett så som vi stackars amatörer gör.

      Gillad av 1 person

      1. Hmm…ja det ligger nog någonting i det. Även om konst väl mest handlar om formuleringskonst. Men det är väl något som brukar kallas ”en inre röst” och det kanske är autenticitet? Men dig skulle jag inte kalla amatör. De två senaste texterna har fått mig att längta efter din framtida bok!

        Gilla

      2. tänker att bra konst är en syntes av en massa massa influenser av saker man sett/läst/hört och något eget som finns inuti. tror det finns en del som tror att den där egna inre tonen eller kärnan ska uppstå som i ett slags vakuum, att den bara bor inne i en. men det känns för mig mer som en viss förmåga att betrakta de andra verken med en blick som både tar in dem och i ens eget huvud sedan börjar göra om dem, eller koppla samman oväntade influenser i sitt eget huvud till något nytt. och tror en del i att öva upp den blicken kan börja med att imitera andra.

        Gilla

  4. Haha! Älskar tanken på den blommiga sommartapeten från barndomen ❤ Och att va autentisk ligger ju helt rätt i tiden 😉

    Gilla

  5. åh Sardellen, då jag jobbar på ett ganska stort tapetföretag kan jag inte låta bli att återkomma till detta inlägget då och då. Älskar det! Skickade det till chefen och sa att vi måste komma på hur vi kan göra det lättare för alla att hitta något som just den personen vill ha.
    Kan heller inte låta bli att verkligen försöka klura ut vilka tapeter som skulle kunna passa in hos dig, efter ha ha fantiserat ihop hur dina rum ser ut efter dina otroliga texter. Kan ju ärligt säga att det är en helt egen hobby jag kan syssla med; klura ut vilken tapet som skulle passa hos vem av mina vänner eller hos vems föräldrar eller hos någon jag ser på ett café som jag hittar på ett helt liv kring i mitt eget huvud.
    Vill du bolla just tapeter så är du välkommen att höra av dig, eller om du nu har vägarna förbi och vill ta en titt i fabriken (det låter ofantligt tråkigt kanske men den är OTROLIG), se det som mitt tack för din underbara blogg som du bara fortsätter att leverera i världsklass på. TACK

    Gilla

Lämna en kommentar