frågor&svar: om skönhet

Du skrev i ett inlägg att det tyngsta värdet i ditt liv är skönhet och känsla. Jag skulle gärna höra mer om dina tankar där! Vad är skönhet (och känsla) för dig? Hur kan man motivera för sig själv att man värderar skönhet så högt? Jag själv har alltid gjort det, men ibland tappar jag liksom modet och tänker att jag är världens ytligaste person. Jag försöker då värdera skönhet mindre, men jag har flera gånger märkt, att det helt enkelt inte går.

Estetik är en förutsättning för att jag ska kunna slappna av, precis som att inte frysa. Och estetik behöver inte vara vacker, eller ens visuell, utan skulle nog kunna tolkas som i moral, politik och autenticitet. Som ett barn av min tid, skulle jag säga att det sistnämda är det absolut viktigaste. Kanske är det egentligen identitet jag pratar om när jag pratar om estetik. Det som omger mig är viktigt, delvis eftersom jag ser det som en del av mig. Vad säger den här blomman om mig?

Precis som Eva Illouz sa igår kväll, att vi i den moderna kärleken söker total recgocnition från vår partner, jag översätter det som validering, gör jag samma sak med estetiska objekt. Allt som omger mig kan validera mig, både älskare och arkitektur.

Jag är alltså en ytlig person, visuella värden är viktigt för mig. Jag har svårt att ha roligt om jag inte känner mig fin. Jag kan inte trivas i ett hem jag inte får göra vackert. Jag kan inte läsa en bok som är dåligt skriven. Detta är ju också sanningar som jag kan hålla mig med, eftersom jag bor i ett jättefint hem och har ett vanligt utseende som är lätt att passa in i samhällets idé om godkänt. Detta är alltså ideal jag kan hålla mig med, eftersom jag kan nå dom. 

Det är också ideal jag kan hålla mig med, eftersom jag sitter på ett ganska stort intellektuellt kapital. Jag tror det är socialt accepterat för mig att vara ytlig eftersom jag har ett allvarligt jobb och i dom flesta sammanhang framstår som okej smart.

Det här är varför Sofia Wood upplever en sådan äkta avslappning av att börja plugga till sjuksköterska. Plötsligt finns det en motvikt. Äntligen kan hon tända ljus och fluffa kuddar utan att skämmas. Hon valideras, kanske är hon en riktig människa trots allt. (Hon var givetvis en riktig människa hela tiden. Det är det som är poängen.)

Det är därför jag kan skriva sånna där lite halv-provocerande saker som “det tyngsta värdet i livet är skönhet och känsla”. Det stämmer förstås inte. Men visst fanns det en vacker kontrast i den meningen som fick en att tänka på Varats Olidliga Lätthet. Och kanske var det en bra mening eftersom att du och jag nu sitter här och pratar om vad det egentligen betyder. 

Det kan vara ett sorts skryt att hålla på sådär som jag gör: titta, hur ytliga jag kan vara och ändå bli tagen på allvar, det är liksom som att flexa med hur mycket intellektuellt kapital man har att väga upp med. Hur lågt kan jag sjunka utan att ens vara nära att falla? Hur tungt är egentligen det som ligger i andra vågskålen?

Taylor Swift gör något svårare. Hon är maximalt “girlie”, försöker aldrig spela på att vara cool eller maskulin eller smart, men kräver ändå att bli tagen på allvar. Det är provocerande att argumentera utan att brasklappa, det är modigt att våga stå för något endimensionellt. Det är den provokationen Amanda Schulman söker när hon döper sitt sminkmärke till “All I Am”. 

Att skriva sådär som jag gör, är alltså både posernade och ganska störigt, av flera anledningar. Lätt att säga att man är känslig för estetik när man bor i en jättevacker lägenhet, lätt att säga att man bryr sig om kläder och snittblommor när man har ett jobb som respekteras i alla rum. Ingen kommer någonsin tro att jag är dum i huvudet, på riktigt, för att jag köper en ansiktsroller för 750 kronor. Jag har råd.

Men med allt det sagt så hänger det estetiska intressent ihop med att jag är en romantiker. Både det som går att se och det som inte går att se är viktigt för mig, alltså vilka känslor som laddas i handlingar och bilder. En blomma är mer än en blomma, en tomatsås är mer än en tomatsås. Jag får starka känslor av vackra saker och jag har råd, både ekonomiskt och socialt, att låta det fylla mitt liv. Estetik är lite som religion eller gudstro, att höja blicken från det värdsliga och praktiska. Och därför kanske själva meningen med alltihopa. För vissa. Precis som det finns agnostiker som bara firar jul för presenterna finns det estetiska analfabeter som på riktigt inte ser vad som händer med det gröna när man ställer något rosa bredvid.  

För att svara på din fråga, så tycker jag inte att du ska försöka värdera skönhet mindre. Men ibland kan det vara kul att undersöka varför du tillåts att värdera skönhet högt. Om du tillåts, njut av din privilegier. Om inte, varför inte och av vem?  Om inte, så har du möjligheten att utöva något långt mer autentiskt – en endimensionell handling. Då blir ju att gilla estetik inte poserande, utan nästan som aktivism! Som Taylor Swift och hennes tjejig-het. 

Lycka till!

13 reaktioner till “frågor&svar: om skönhet

  1. Nämen denna text! Tack! Sätter ord på mkt av det jag tänker på! Att inte kunna slappna av i fula miljöer och hur en tomatsås kan kan göras med kärlek och närvaro eller helt utan och varför inte alla kan se den (uppenbara) skillnaden.

    Gilla

      1. Hahah, jag tror jag ignorerar min längtan om estetik lite för mycket i hopp om att hitta någon snäll och vettig, så slutar det med att jag dricker öl med någon i capri jeansshorts som tycker det är onödigt slösa pengar på att skapa ett fint hem, och mår skit. Ska unna mig vara mer ytlig!

        Gillad av 2 personer

  2. ”Detta är alltså ideal jag kan hålla mig med, eftersom jag kan nå dom.”
    Vilken otroligt viktig mening. Det här med att ha råd t.ex. Jag lever i nån sorts estetiskt limbo, där jag vet vad jag tycker är fint/vackert/tilltalande, men jag har inte har råd att ha det runt mig på ett enkelt sätt. Klart jag skulle kunna hitta allt second hand om vi pratar kläder och prylar, men det kräver ju att jag ska ha det som intresse och lägga tid på det, och det har/gör jag bara inte. Så därför går jag runt ganska ful till halvfin i en ganska ful till halvfin miljö, och det är alltid lite jobbigt. Har just köpt en fin ulltröja på rea för typ 500 kr. Vill köpa minst fem till för att ha den garderob jag vill ha. Men det går ju inte, jag har inte råd med det. Har unnat mig en frisyrputsning den här månaden men om ett tag kommer jag se knasig ut igen för jag KAN bara inte betala 400 kr i månaden för att vara snygg hela tiden.

    Har så många tankar kring det där med ytlighet och varför det väcker så mycket känslor. Den här texten satte dem i rullning igen!

    Gillad av 1 person

    1. Jag håller med! Men jag tror att min överlevnadsstrategi är att jag gör det fattiga vackert i huvudet?! Alltså att jag passar in det i mitt liv… Har inte råd att gå till frisören, men håller mitt rufsiga huvud högt ändå, bestämmer att mitt hår inte kan vara vackrare än såhär. Linsgrytan är inte så vacker i sig men i en sammanhållen estetik (eller som en del av en berättelse) så är den viktig och sann. Kanske som att jag gör mina halvfula miljöer till viktiga beståndsdelar i en större och vacker berättelse. Som ett sätt att stå ut i det man inte har råd att bli? Blandar jag ihop skönhet med något annat nu? Kanske.

      Gillad av 1 person

  3. Her er du virkelig inne på noe. Tror jeg må lese det hele på nytt senere.

    ”Det kan vara ett sorts skryt att hålla på sådär som jag gör: titta, hur ytliga jag kan vara och ändå bli tagen på allvar, det är liksom som att flexa med hur mycket intellektuellt kapital man har att väga upp med.”

    Gilla

  4. Så intressanta tankar, både i ditt inlägg Sardellen och i kommentarsfältet. Det slog an något i mig det här med att du kan ”komma undan med din ytlighet pga ditt allvarliga jobb”. Jag tänker att vad en människa kan ”komma undan” med skiljer sig mycket från person till person och vilket kapital hen sitter på, oavsett om det gäller skönhet eller annat. Gällande mig själv har jag tänkt att jag kan komma undan med att låta ganska vass i tonen i vissa lägen eftersom jag lätt uppfattas som ofarlig och oförarglig pga att jag inte är så lång. Det finns säkert fler exempel på liknande grejer, det här tål att tänkas vidare på. Tack!

    Gilla

  5. Tack Sardellen för dina ärliga, kloka tankar. Det här med intellektuellt kapital har jag inte tänkt på innan. Det känns så självklart nu när du gjort mig uppmärksam på det. Att det är något jag själv sysslat med, titta vilka coola second handade läderjackor jag har, titta så själfullt och smakfullt komponerat mitt hem är osv, utan att tänka på det just för att jag har råd med det. Du belyser också en sak som jag tycker känns avgörande för att jag personligen ska kunna motivera vikten av skönhet – att det bär på ett innehåll, en känsla. Skönhet (för mig, för dig, för andra romantiker där ute) är inte ytligt. Om modet åter tappas ska jag återvända till denna text!

    Gilla

Lämna en kommentar