frågor&svar: om kärlek

Jag behöver tyvärr relationsråd! Jag dejtade en kille i lite över två månader och avslutade det förra veckan. Var jättepirrig och förtjust i honom början men det började svalna en månad in. Jag började tvivla på oss som par och kunde störa mig en del på honom. Till slut kände jag bara att jag behövde sätta ett stopp på mitt tvivlande för bådas skull. Jag satt och grät i mängder när vi gjorde slut och tyckte att det var så himla sorgligt. Vi har setts några gånger efteråt i jobbsammanhang och varje gång efter att vi har skilts åt har jag gråtit så mycket och oroat mig över att jag tagit fel val och att jag ska ångra mig. Vi sågs idag och jag tyckte att han var så snygg och ville bara komma nära. Blir tokig på mig själv och fattar ingenting. Vad är dina tankar kring den här situationen? Får man ångra sig när man är den som avslutar en relation? Är rädd för att såra honom ännu mer.

Det hade varit kul att höra vad det var han gjorde som var störigt. Men jag tror inte det är viktigt för frågan så vi går vidare.

Låt oss börja med att bena ut vad det finns för möjliga utfall. Om du frågar om han vill försöka igen, kan tre saker hända. Ett, han säger nej. Två, han säger ja och du inser efter kort eller lång tid att du fortfarande tycker dom där störiga sakerna han gjorde är fett störiga och gör slut igen. Tre, han säger ja och ni lever lyckliga i alla era dagar. 

Alternativ två, det enda som behöver disskuteras, skulle ju innebära att du nog vet ännu lite mer säkert att han faktiskt var väldigt störig. Så när du då möter den separationsångest du upplever nu, en oundviklig effekt av att sluta vara med någon, så kanske (kanske) du kan se det som just separationsångest och inte som att du valt fel. 

En fjärde sak som inte kan hända, men som jag ofta är livrädd för, är att han ska säga ja och att du sedan ska ångra dig men inte kunna göra något åt det utan istället fastna och hållas gisslan av ditt tidigare beslut. Så kan det alltså inte bli. Man får ångra sig, och sedan får man ångra sig igen, som Hannah och Amanda brukar säga. 

Ytterligare ett utfall, är att du bestämmer dig för att det du nu känner är just separationsångest, och väljer att sitta lite med dina känslor, låta obehaget komma och lämna dig som en våg. Det går nästan inte att lämna en person utan att få en dålig känsla i kroppen. Så enbart obehaget i sig, är sällan ett tecken på att man valt fel. Min kompis Emilia som är parterapeut sa till mig, när jag ställde henne exakt samma fråga precis efter mitt senaste uppbrott, vad är det som egentligen har ändrat sig mellan er, mer än att du saknar honom?

Jag följde inte hennes råd. Istället satte jag mig i stället på ett 24 timmars tåg från Florens till Köpenhamn, och frågade om han ville försöka igen. Han sa nej. Tur, kunde jag känna i efterhand. Jag ganska säker på att vi hade gjort slut igen. Men något ska man ju förstås ägna sig åt medan dagarna går.

Och det är helt socialt accepterat att såra varandra. I den moderna kärleken är den enda lagen som råder, att man måste vara sann mot sina egna känslor, true to self, följa sitt hjärta, söka sin egen inre röst. Allt du gör, i syfte att utkristallisera din egna sanna känsla, hur det än må påverka människorna runt omkring dig, är okej. Det enda egentliga brottet du kan begå, är att inte vara lycklig och att inte leva autentiskt – alltså alternativ fyra, det som inte kan hända. Det har att göra med den rådande hyperindividualismen.

Detta är förstås ingen naturlag, utan alltså något som gäller i vår kultur just nu. Jag menar, det går ju att föreställa sig en helt annan sorts kärlekskultur, där det viktigaste inte var att vara true to self, utan att bry sig om den andre, att var lojal, eller typ att säkra en ekonomisk framtid för sina föräldrar när dom blir gamla.

En sista sak man kan säga om detta, är att en månad är ganska kort tid. En äkta förälskelse brukar sitta i lite längre. Jag tror att du kommer tröttna igen.

Lycka till! Glad alla hjärtans dag, vi ses på Eva Illouz ikväll ❤

6 reaktioner till “frågor&svar: om kärlek

  1. Jag var tillsammans med min fd i strax över fem år. Det var min första riktiga kärlek och vi blev sambos trots stt jag var väldigt tydlig med att det kanske inte var ett livsval för mig. I samband med att vi diskuterade att bli sambos berättade jag om mina tvivel över att skaffa barn. Vad kan jag säga, kärleken tog över och det skulle lösa sig med tiden. Trodde vi..

    Fem år senare stod vi där längre ifrån varandra än någonsin. Jag var skadat gods pga av att jag satt mitt liv och min frihet på vänt för sambolivet. Han var skadat gods för att han ville gifta sig och skaffa familj.

    Vi hade skav från start och valde att inte ta itu med det innan vi startade ett gemensamt liv..

    Vi gick isär och idag är han lyckligt gift med en annan tjej och jag lever ett lyckligt särboliv.

    Alla blev nöjda tillslut.

    Gillad av 1 person

  2. Sardellen, jag vill först börja med att tacka dig för att du har kunnat lugna min själ lite. Gudarna vet att det är svårt att få till. Jag tog verkligen åt mig av det som din vän har sagt om vad det är som har ändrats, vilket är ingenting. Allt det jag störde mig på och det vi krockade i finns ju kvar. Det har varit allt det fina och trevliga som jag har stött på när vi har snackat några minuter de senaste dagarna, vilket förklarar ångern. Jag vill ju ha tillbaka det fina och trevliga men allt det andra som var anledningen till att jag avslutade det finns ju kvar. Och jag hade verkligen hamnat i fällan av att inte låta mig själv ångra mig igen om jag gick tillbaka (vilket jag nog hade börjat göra). Jag ska bada i separationsångestens vågor och så kommer den förhoppningsvis minska med tiden. Om inte, får jag se då. Tack igen för dina ärliga, kloka och varma ord!

    Gillad av 2 personer

    1. åh, så fint att du svarar och berättar. så himla mysigt att läsa på alla sätt. ❤ ❤ ❤

      det där låter så klokt och som att du landat i någon sorts känsla.
      men jag lovar – man får alltid ångra sig igen! det måste man få, annars blir det ju omöjligt att göra någonting!

      tack för att du skrev!

      Gillad av 1 person

  3. Hej från en som avslutade ert dejtande efter ca 4 mån och återupptog det ett halvår senare pga hade helt glömt bort vad som hade irriterat mig så pass mycket sist att jag behövde säga tack och adjö. Klipp till: 4 månader till av exakt samma förlopp, samma irritation, samma slag :))) positivt: nu är jag helt säker på att han och jag inte ska testas nåt mer. negativt: sårade honom x2 och det gjorde mig såklart också ledsen.

    Gilla

Lämna en kommentar