om moral och samvete

Jag fick en kommentar på förra inlägget som jag vill svara på i ett inlägg. Såhär skriver signaturen P:

Frågan samvete/moral/politik tycker jag är himla svår. Tror 0% på att individuella val kan förändra samhället. Borde inte vara upp till individen att välja att inte flyga pga klimatet tex. Men ändå mår jag dåligt av tanken på att jag kanske ska flyga i höst. Konstigt det där.

Jag tycker det låter som en sund och normal reaktion att du mår dåligt över något du ska göra som du vet kommer att skada din omgivning. 

Bara för att man inte tror på konsumentmakt som politiskt styrmedel, eller inte tycker att det sta stå i vägen för annan politik, så tror jag på att leva som om det man gör spelar roll. Om inte för klimatet, så för den egna själen. För ärligt talat, vad är alternativet?

Bara för att man inte tror på att konsumentmakt kommer vara det som räddar oss från undergången, går det inte att komma bort från att just när man utför en miljöskadlig handling, så påverkar ens handlingar klimatet negativt. Om än oändligt lite i jämförelse med någon annan som är värre. Att konsumentmakt inte fungerar, är inte något att gömma sig bakom för att själv slippa agera hänsynsfullt. Det är iallafall inget jag rekommenderar. Farligt för själen.

Självklart förvandlas du inte till en rakt igenom dålig människa av att flyga, men just den handlingen som du utför just då, påverkar ju kollektivet negativt.  Det måste man kunna erkänna. Inte konstigt att man får dåligt samvete av det.

Allt är faktiskt inte politisk konsekvens. Det finns mer än så i livet. En del av miljöfrågan handlar om moral. Hur vill man leva? Vem vill man vara? Du har säkert hört talas om Kants imperativ. Det innebär att man ska leva på ett sätt så att alla ens handlingar skulle kunna upphöjas till lag. Alltså, vad skulle hända med världen om det som jag gör, är vad alla gör. Igen, detta är inte en politik utan en sorts moral.  Och givetvis inte något som går att praktisera hela tiden.

Såklart spelar det ingen roll för miljörörelsen i stort om du slänger skräp på marken. Men just ditt skräp kommer ligga just där du slängde det. Tills någon annan plockar upp det. Och kanske gör det ingen skillnad för det stora hela, vem men vill vara en person som slänger skärp på marken?

15 reaktioner till “om moral och samvete

  1. Just den här frågan har varit en het potatis i flera av mina relationer. Männen jag varit med har läst på och sett att källsortering inte gör någon skillnad, eller kommit fram till att ”det inte är lösningen”, eftersom det inte ska/kan läggas på varje enskild individ. Medan jag blir helt uppriven av tanken på att vi inte klarar av att leva så som vi hade behövt att någon bestämde att vi ska leva. Jag måste för min egen skull känna att det är möjligt att leva på ett annat sätt, och som om det spelade någon roll, för alternativet är så hopplöst. Så länge jag inte börjar köpslå, och frikänna mig själv från allt annat ansvar för att jag källsorterar (det har för övrigt varit männens starkaste argument, att folk gör en enkel sak på ett individuellt plan och därför känner att de gjort sitt).

    Gillad av 1 person

    1. Men jag tänker att det är en omöjlig ekvation, att försöka leva enligt ett annat samhällsideal när det är så mycket i dagens samhälle som konstant motarbetar det. Just källsortering är ju ingen direkt uppoffring. Men ska den enskilde individen välja att inte köpa en bostadsrätt eller undvika att gå med vinst vid försäljning för att man är emot dagens bostadsmarknad? Radikalt minska sin konsumtion för att man är kritisk till kapitalism? Sänka sin lön för att andra på arbetsplatsen ska få det bättre ekonomiskt? Nu tog jag extrema exempel, men listan kan ju göras hur lång som helst.

      Jag vet faktiskt inte om det skulle få människor att må bättre heller att leva efter sin moral, just eftersom det ger så få politiska konsekvenser vad den enskilde gör. Jag tror ändå det hänger ihop, vet man att man gör skillnad på riktigt är det också enklare att leva på ett visst sätt.

      Att försöka eftersträva att vara en god medmänniska tror jag dock på, men det är ju inte kopplat till moral och politik på samma sätt.

      Gillad av 1 person

      1. Jag tycker att man kan sälja en bostad utan att gå med vinst och radikalt minska sin konsumtion. Det där med att ge upp lön för att andra ska få mer vet jag inte om jag förstod, i ett försök att vara en bra medmänniska då eller? Har man råd kan man ju löneförhandla mindre hårt, om man nu tror att det får positiva konsekvenser.

        En sak jag tycker är fel som jag tänkt leva efter som andra säkert finner absurd: hur förmögenhet går i arv från generation till generation. Då skänker jag väl mitt arv till en organisation. Eller skapar en stiftelse och gör något bra för dem istället.

        Det hade iaf fått mig att må bättre. Precis som det gör att inte flyga. Om sensmoralen här var att man gör det för själen och för att kunna leva med sig själv så tycker jag att det tankesättet håller för exakt allt.

        Gillad av 3 personer

      2. Jag håller absolut med Elin om att man kan (och kanske borde!) minska sin konsumtion om man är kritisk till kapitalism. Och sluta flyga för att dra ner på sina utsläpp och äta veganskt om det fungerar för en. Jag gör det för att veta att jag i alla fall försökte, att jag inte bara tittade på när krisen kom.

        Gilla

  2. Hear hear. Sanningen är ju att även om vi sitter och väntar på politiska beslut, så kommer ju de politiska besluten att innebära inskränkningar på individnivå. Så värför vänta på att någon annan ska bestämma en lösning som man kan delta i direkt? Som du säger, både för den egna själen och kollektivets skull. Och för att ärligt kunna säga till nästa generation: jag gjorde verkligen vad jag kunde.

    En enskild röst kommer ju aldrig bestämma en valutgång, men det är ingen ursäkt att inte delta i demokratin genom att rösta.

    Gillad av 2 personer

  3. Så bra sagt, tack för att du skrev det här. Jag tänker ofta på att vi i Sverige är bland de som har det bäst i världen, och att majoriteten av världens befolkning aldrig har satt sig på ett flyg. Man får göra vad man kan för att försöka leva hållbart och känna att man agerar efter det man tror på. Ett viktigt argument när man pratar med svenskar om klimatförändringar tror jag också är att få folk att inse att det i Sverige inte handlar om att det kommer bli varmare, utan mer fuktigt, mer nederbörd.

    Gillad av 1 person

  4. Hjälp Sardellen, jag har en modefråga jag behöver svar på!
    Jag ska på praktik snart om några veckor på ett inredningsföretag som typ stylar hem, det är alltså en massa coolt folk man till imponera på.
    Problemet är det att jag inte vet vad jag ska ha på mig. Samtidigt som jag vill känna mig snygg behöver ha oömma kläder på mig då man ska bära runt kartonger, laga möbler osv.
    Tänker framför mig att du har en unik, modemedveten stil samtidigt som du ser sval och obrydd ut. Tack för en fin blogg

    Gilla

  5. Tänker ofta på Kants imperativ och det har guidat mig mycket genom livet, ändå sedan filosofilektionerna på gymnasiet. Blev glad av att du nämnde det här.

    Gilla

  6. Det här var en av de bästa texterna som jag har läst på ämnet. När jag diskuterar det här ämnet blir det lätt att jag hamnar i siffror och statistik, vilket jag absolut tycker är viktigt att argumentera med, men det kändes väldigt uppfriskande att lyfta frågan ur den moraliska synvinkeln istället för den politiska.

    Jag inser också att jag själv blir mest motiverad att genomföra förändring med hjälp av frågeställningen ”vem vill jag vara?” snarare än av att fundera på vad som är ett slagkraftigt politiskt statement.

    Jag vill ju vara en person som inte åker snålskjuts på andra och som bidrar positivt till kollektivet, jag vill vara en person som inte roffar åt mig utsläppsutrymme från människor med större behov (det är viktigare att hushåll i fattigare länder får tillgång till el än att jag ska få lyxkonsumera solsemestrar) och jag vill vara en sådan som gör något aktivt för att vända på samhällsutvecklingen. Det kommer säkerligen inte göra någon betydande skillnad på det stora hela, men det kommer kännas mycket mycket bättre om jag faktiskt lyckas följa den moralen ganska väl. Inte minst om vi faktiskt hamnar i ett worst case scenario med exempelvis klimatet. Då vill jag absolut inte stå där och säga till mina barn att jag körde på som alla andra eftersom det ändå inte spelade någon roll.

    Gillad av 3 personer

  7. Alternativet till att göra det du tror är rätt är att göra det du tror är fel. Den där Paulus tycks mena, att samvetet är Gud, såsom vi kan uppfatta Honom. Pga olika mentala förutsättningar har vi därför var sin Gud (Rom 14:4). Vi får därför inte kritisera varandra, när vi följer våra samveten. Men många anser ju att samvetet är en idiot, och att den som lyder det också är det.

    Gilla

Lämna en kommentar